Som kund hos en frisör bör man inte vara rädd för att ställa krav. Man betalar faktiskt för att frisören ska göra det man ber denne om och man behöver inte vara rädd att ställa krav. Som kund kan man till exempel begära att frisören inte röker under tiden denne håller på med ens hår. Det händer detta inte så ofta men ibland kan det dock inträffa.

När man är hos frisören kan man också råka ut för att det antingen blir en pinsam tystnad, eller så är det någon som pratar alldeles för mycket. Som kund kan man inte kräva att frisören ska prata med en, men man kan däremot be frisören om att få lite lugn och ro under stunden man ska klippas. Om frisören pratar allt för mycket om sina privata problem kan man till exempel be om att få en tidning och sedan läsa den mycket noga.

När det gäller schampo, hårfärg och andra produkter kan man också kräva av frisören att få veta vad det är i dem. I många fall kan det till exempel vara så att man inte tål något ämne och då kan man få allvarliga allergiska reaktioner om man trots allt råkar ut för dem.

Om man inte är nöjd

Ibland kan man klart och tydligt förklara för frisören vad man vill ha för frisyr, men trots detta blir slutresultatet ett helt annat. I dessa fall bör man inte vara rädd för att klaga på frisören. Man kan ställa krav på att man antingen ska få slippa betala, eller så kan man kräva att frisören åtgärdar problemet. Detta kan till exempel ske genom att frisören får färga om håret eller rent av sätta i löshår om det är så att denne klippt fel eller klippt av för mycket hår. Detta ska ske kostnadsfritt.